prezentacja-eduscience

Zobacz prezentacje – EDUSCIENCE w LO Więcbork

dyplom-eduscience

WYCIECZKA DO BORÓWCA EDUSCIENCE

Pierwszy dzień wycieczki rozpoczął się 15.10.2012 r. w Obserwatorium Astrogeodynamicznym Centrum Badań Kosmicznych Polskiej Akademii Nauk w Borowcu.

W trakcie zwiedzania obserwatorium uczniowie zostali podzieleni na trzy grupy. Odbyły się zajęcia dydaktyczne z następujących zagadnień: Czas bez tajemnic. Metody laserowe i GPS w badaniach geofizycznych zjawisk rządzących ruchem naszej planety. Uczniowie poznali historię prowadzonych obserwacji, współczesne metody rejestracji zjawisk a także praktyczne wykorzystanie wyników badań.

Drugi dzień wycieczki rozpoczął się na Zamku, w pobliskim Kórniku, gdzie znajduje się należąca do Polskiej Akademii Nauk Biblioteka Działyńskim. Zamek w Kórniku – jest to największa atrakcja turystyczna miasta, wspaniały obiekt architektoniczny, w którym mieści się muzeum.

W znajdującym się w pobliżu Arboretum Kórnickim Polskiej Akademii Nauk uczniowie zobaczyli bogatą kolekcję drzew i krzewów pochodzących z różnych stref krajobrazowych Europy, Azji i Ameryki. Spacerując ścieżką turystyczno-edukacyjną uczniowie wzięli udział w zajęciach z zakresu przyrody i biologii.

Wspomnienia uczniów…

Od 15 do 16 października klasa Ib z Liceum Ogólnokształcącego w Więcborku uczestniczyła w wycieczce z projektu edukacyjnego Eduscience. Dzięki niej mogliśmy poszerzyć swoje horyzonty naukowe i doznać niezapomnianych wrażeń.

Pierwszego dnia odwiedziliśmy Obserwatorium Astrogeodynamiczne Centrum Badań Kosmicznych Polskiej Akademii Nauk w Borówcu. Po podziale na kilkuosobowe grupy braliśmy udział w wykładach. Poznaliśmy tajniki mierzenia czasu, historię zegara, działanie laserów oraz wiele ciekawostek z dziedziny astronomii. Zwiedziliśmy również Obserwatorium i doświadczyliśmy pracy naukowców. Najciekawszym przyrządem okazał się laser. Po zapoznaniu się z jego zastosowaniem nasunęło nam się wiele pytań, na które chętnie odpowiadali dr. Paweł Lejba i mgr Piotr Michałek. Po krótkiej przerwie obiadowej wzięliśmy udział w quizie z ogólnej wiedzy astronomicznej, przygotowanym za pomocą Platformy Edusciense. Rywalizacja była zacięta, ale pamiętaliśmy o zasadach fair play. Pobyt w obserwatorium był ciekawy i pracowity. Po kolacji pełni wrażeń udaliśmy się na miejsce zakwaterowania.
Drugiego dnia po śniadaniu pojechaliśmy do zamku w Kórniku, miasta narodzin polskiej noblistki Wisławy Szymborskiej. Największą atrakcją i jednocześnie najcenniejszym zabytkiem tej miejscowości jest zespół zamkowy: zamek, trzy oficyny, wozownia, Arboretum i pawilon parkowy. W zamku wysłuchaliśmy legend o rodach Czartoryskich i Działyńskich oraz historii wzniesienia zamku. Odwiedziliśmy również piękne Arboretum zamkowe, które zachwyciło nas ciekawymi okazami roślin. Pani przewodnik dostarczyła nam wiele nowych informacji, które zapewne wykorzystamy w dalszej edukacji.
Po dwóch wspaniale spędzonych dniach przyszedł czas na powrót do domu. Jesteśmy pewni, że to, czego dowiedzieliśmy się podczas warsztatów zostanie w nas. Nauka w takiej formie jest niezwykle fascynująca i przyjemna!

Autorzy: Izabela Ksobiak, Zuzanna Piechota, Filip Zbonil

Wycieczka EduScience
Pierwszego dnia , byliśmy razem w Borowcu
Gdzie spotkaliśmy bardzo ciekawych naukowców
Opowiadali nam o czasie i planetach
Na ten wykład każdy z nas niecierpliwie czekał
Oglądając lasery i sprzęt naukowy
Każdy z nas poczuł pozytywny zawrót głowy
Jadąc na obiad wszyscy byli zmęczeni
Lecz bardzo czekali na kolejny wykład o Ziemi
Po zajęciach w Obserwatorium Astronomicznym
Udaliśmy się do schroniska na odpoczynek kosmiczny
Na drugi dzień wszyscy niewyspani
Pojechaliśmy do ogrodu gdzie czekała na nas bardzo miła pani
Ale zanim zaczęła się “Zielona Lekcja”
Zwiedzaliśmy zamek na Kórnickich przedmieściach
Po obiedzie w restauracji “Biała Dama”
Wróciliśmy do domu , wycieczka była udana
Autorzy: Marcin Nowak, Damian Niemczewski

PIKNIK EDUSCIENCE

Dnia 27 lutego 2014 roku w naszej szkole odbył się Piknik Naukowy Eduscience. Piknik został zorganizowany w ramach projektu „Podnoszenie kompetencji uczniowskich w dziedzinie nauk matematyczno-przyrodniczych i technicznych z wykorzystaniem innowacyjnych metod i technologii – EDUSCIENCE”.
Organizatorem Pikniku był Instytut Geofizyki Polskiej Akademii Nauk z siedzibą w Warszawie. Uczestnikami Pikniku byli uczniowie klasy IIb biorącej udział w projekcie, oraz uczniowie klas zaproszonych do udziału w Pikniku:
pozostałe klasy liceum, Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr1 im. TOW “Gryf Pomorski” w Chojnicach, gimnazjaliści z Wąwelna, Mroczy, Sypniewa, Więcborka.

Piknik rozpoczął pokaz – efektowne show edukacyjne łączące ze sobą fizykę niskich temperatur i chemię ognia.
Azot? Ciekły czy wściekły? Na pokazie zaprezentowano jego unikalne właściwości. Zamrożona guma, sztuczka z zamrożoną ręką. Ciekły azot i jego eksplozyjne właściwości. Efektowne reakcje bazujące na kolorze i dźwięku. Spalanie przykładowych mieszanin. Wpływ objętości na kontrolowane eksplozje.

Po pokazie uczniowie brali udział w warsztatach:
1. Warsztaty wody
Warsztaty wody tłumaczą uczniom zależności pomiędzy siłą wyporu, ciśnieniem, a ciężarem. W trakcie warsztatów uczniowie przekonali się dlaczego możemy nurkować nawet kilkadziesiąt metrów pod wodą. Następnie każdy uczeń sprawdził czym jest ciśnienie hydrostatyczne.

2. Iluzja i efekty 3D
Podczas warsztatów z iluzji uczniowie sprawdzili jak działa nasz mózg, i czy można go wprowadzić w błąd. Obserwowali iluzje kształtu, ruchu, trójwymiarowości. Przekonali się w jaki sposób powstały iluzje takie jak Spirala Frasera czy Złudzenie Zollnera.

3. Maszyna prawdopodobieństwa
Podczas warsztatów z prawdopodobieństwa uczniowie dowiedzieli się czym jest prawdopodobieństwo, i jak się tworzy drzewko prawdopodobieństwa. Zbudowali maszynę prawdopodobieństwa bazującej na Trójkącie Pascala. Na końcu warsztatu brali udział w teście maszyny.

4.Moje własne DNA
Czy można zobaczyć gołym okiem własne DNA? Podczas tych warsztatów każdy uczeń przekonał się, że jest to możliwe! Uczniowie wyizolowali własne DNA, które zabrali do domu. Na koniec powtórka budowy DNA.

5. Magnetyzm

Warsztaty z magnetyzmu pozwoliły uczniom sprawdzić poznaną wiedzę z książek w praktyce. Podczas warsztatów uczniowie sprawdzili w jaki sposób wyznaczyć kierunek północ południe na silnych magnesach. Stworzyli magnetyczne obrazy, zbudowali własny kompas. Warsztaty były bez wątpienia przyciągające.

6. Pomiar prędkości światła

Czym jest prędkość światła? Każdy uczeń zna jej wartość, ale czy można sprawdzić czy tak jest naprawdę? W trakcie warsztatów każdy uczeń przeprowadził eksperyment, który pozwolił na doświadczalne wyznaczenie prędkości światła. Dodatkowo omówiono takie pojęcia jak fala stojąca, długość fali, czy częstotliwość znamionowa.

Dodatkowo uczniowie mogli samodzielnie wykonać doświadczenia korzystając ze stanowisk samoobsługowych takich jak:

1. Lustrzane odbicia – Lewa? Prawa? Sam już nie wiem
Stanowisko, na którym można przekonać się czy postrzeganie świata jest takie proste. Uczniowie sprawdzili czy dobrze orientują się w zasadach odbicia!

2. Rezonans – Jak przenosi się energia
Znajdowanie układ dwóch elementów, które przekazują sobie energię! Uczniowie analizowali parametry: częstotliwość rezonansową, okres i częstotliwość.

3. Brzęczek – zręczne prawo Ohma
Tutaj można było się przekonać co to znaczy przewodzić prąd! Uczniowie próbowali swoich sił w przeprowadzeniu drutu nie dotykając układu.

4. Moment bezwładności
Co to jest moment bezwładności? Tutaj każdy przekonał się jak w praktyce można z niego skorzystać.

5. Latające balony – prawo Bernoullego
Doświadczenia sprawiło, że uczestnik poczuł się jak nawigator i uruchomił balony w strumieniu powietrza! Na jaką wysokość poleciały? Wykorzystano wiedzę o sile nośnej i prawie Bernoullego.

6. Krzywa Lissajou – chaos a porządek
Jakie są rodzaje wahadła? Tutaj próbowano swoich sił z wahadłem Lissajou. Można było zaobserwować jak powstają i czym tak naprawdę są drgania harmoniczne.

7. Wieża Hanoi
Drużyna próbowała utrzymać wieżę przy jak najmniejszej liczbie elementów. Należało pamiętać o takich zagadnieniach jak równowaga statyczna, dynamiczna, siła i moment siły.

8.Zagadka SYBIRAKA
Węzły. Takiego jeszcze nie widzieliście! Tutaj uczniowie sprawdzili swoją umiejętność logicznego myślenia przy
odplątywaniu się z węzłów.

Odbyły się także zajęcia dydaktyczne dla klasy biorącej udział w projekcie. Tematy lekcji, to:

1. Ciśnienie czyli jak wielki nacisk kładzie na Nas atmosfera?
Co to jest ciśnienie? W trakcie zajęć uczniowie przekonali się czym jest ciśnienie, co to jest naprężenie, czym różni się ciśnienie atmosferyczne od hydrostatycznego. Eksperymentalnie sprawdzili czym jest prawo Benoullego, czym implozja różni się od eksplozji. Poznali budowę pompy próżniowej, sprawdzili co znaczy zwiększyć i obniżyć ciśnienie. Sprawdzili z czego wykonane są półkule magdeburskie, i czy zawsze działają.

2 Jak zobaczyć dźwięk?
Zajęcia wprowadziły uczniów w tematykę fal. Podczas zajęć uczniowie dowiedzieli się jaką falą jest dźwięk i dlaczego dokonano podziału fal na podłużne i poprzeczne. Przy pomocy prostych eksperymentów każdy uczeń przekonał się czym jest dźwięk, częstotliwość. Pokazano czym jest ruch drgający, czym amplituda różni się od okresu, jaka jest jednostka okresu i długości fali. Zaprezentowano falę stojąca i słynne figury Chladniego. Uczniowie przekonali się czy telefon to tylko komórka, czy też wystarczy puszka i kawałek sznurka. Na koniec słynny eksperyment z puszką Faradaya.
Dodatkowym elementem były prezentacje multimedialne:
· Prezentacja podstawowych właściwości fal,
· Analiza Fouriera dźwięków prostych i głosu

To nie koniec atrakcji. Dużo wrażeń dostarczyło przenośne planetarium.

„Rodzina Słońca”
Pokaz prezentujący przegląd gwiazdozbiorów widocznych aktualnie z terenu Polski. Prezentacja zjawisk z rocznym i dobowym ruchem Ziemi, fazy Księżyca i zaćmienie Słońca. Wędrówka” Słońca po niebie na tle gwiazdozbiorów, rozwój myśli ludzkiej na temat budowy Układu Słonecznego.

„Osiem planet”
Pokaz prezentujący przegląd gwiazdozbiorów widocznych aktualnie z terenu Polski. Prezentacja Układu Słonecznego, nacisk kładziony na jego budowę i elementy składowe, planety, księżyce, planety karłowate, planetoidy i komety.
Wytłumaczenie konsekwencji ruchu wirowego i obrotowego Ziemi.

Na zakończenie pikniku uczniowie wzięli udział w losowaniu nagród.

PIKNIK EDUSCIENCE
Stanowisko wodne było ciekawym doświadczeniem
Mogliśmy zrobić zabawki lub zdefiniować ciśnienie
Trochę było mokro ,lecz myślę ze było warto
Przypomnieliśmy sobie ,że woda jest ciekawą substancją

Przy stanowisku od DNA
Każdy z nas robił preparat lub dwa
Pobieraliśmy materiał genetyczny,
Choć nie zawsze nasz wynik był tak oczywisty
Dużo pomyłek ,nieudanych prób
Ale i tak było warto włożyć w to trud

Potem iluzja oszustwo umysłu
Pojęcie percepcji ,złudzenia dla zmysłów
Dużo iluzji przelanych na papier
Litery ,znaki ukryte postacie

Następnie fale elektromagnetyczne
Częstotliwość ,długość fali i inne wielkości fizyczne
Jedzenie wafli ,mierzenie ich w dwóch miejscach
Wszystko to po to by nauczyć się czegoś o Hercach

Kolejnym tematem było prawdopodobieństwo
Wszyscy wiedzieli coś o tym , przecież to codzienność
Każdy z nas tworzył trójkąt Pascala
Trochę kolorowych szpilek i tablica drewniana
Następnie kuleczka i kilka prób
I prawdopodobieństwo mogliśmy obliczyć już

Czas na magnesy ,dosyć niebezpieczne
Pola , bieguny siły z pozoru lekkie
Trochę przypomnienia jak zrobić łatwo kompas
Następnie siła z jaką magnes przyciąga

A morał z tego opisu brzmi tak
Nauce warto poświęcić czas…

autor: Marcin Nowak

->